De allerbeste wensen voor 2017!

Standaard

De feestdagen zijn alweer voorbij. En het nieuwe jaar is al begonnen.
Dus eerst en vooral wil ik jullie,  mijn ‘lezers’ (vrienden, familie en toch ook wel een deel onbekenden) het allerbeste toewensen!!

080

Bij ons zijn de feestdagen heel vreemd verlopen. Eigenlijk zouden wij het eindejaar en een stuk van het nieuwe jaar in het zonnige Spanje doorbrengen, maar het lot besliste daar anders over.

Begin december is mijn schoonmoeder opgenomen in het ziekenhuis nadat ze voor de zoveelste keer thuis gevallen was. De huisdokter besliste dat het zo niet verder kon en liet haar in observatie opnemen op de afdeling geriatrie. Was het de angst hiervoor of één of andere knop die in haar hoofd omgedraaid werd, maar de laatste avond dat ze thuis was was ze niet meer te genieten. Ook bij de opname de volgende dag, sloegen alle stoppen door.

Gelukkig toonden veel testen aan dat lichamelijk alles onder controle is. Maar wel werd de diagnose dementie gesteld en dus werd ze half december  overgebracht naar St. Elisabeth om daar op de afdeling psycho-geriatrie verder geobserveerd te worden.

Ik wist uit eigen ervaring en letsel al dat ons brein iets heel ingewikkelds is, maar dit facet kenden we nog niet van zo dichtbij. Iedere dag zijn we op bezoek gegaan en telkens was het (bang) afwachten hoe ze zou zijn en reageren. Zeker de eerste weken was ze de ene dag boos, agressief, de wildste verhalen vertellend en de andere dag was ze eerder gelaten. Wat ik ook zo erg vind is dat niets nog gewoon goed kan zijn. Alles is negatief en slecht.

Gelukkig is ze de laatste dagen erg gekalmeerd en kan ze zelfs een uitleg doen die redelijk aanneembaar is. Maar toch, tijd en plaats is iets heel abstracts geworden voor haar. En ergens iets opvangen van een gesprek van anderen maakt dat ze daar later aan ons toch nog hele gefantaseerde verhalen over gaat vertellen.

Eind volgende week hebben we een afspraak met de behandelende arts en zullen we hopelijk meer uitleg krijgen.

We duimen dat het zal meevallen en dat ze terug naar huis kan, en er vooral nog wat ‘kwalitijd’ voor hen mag verwacht worden.

Bij deze wil ik jullie (en mezelf waarschijnlijk ook) toch nog een goede raad meegeven :

wacht-niet-met-genieten

Fijne dag nog!
Corinne

»

  1. Hallo Corine uwe raad is zeker juist maar soms slaat het noodlot zo toe datje geen tijd hebt om te profiteren ervoor je het weet ben je dan zelf te oud om te genieten, iets dat ik je zeker van harte toewens. Ik wens jou en je man de komende jaren toch een heerlijke tijd toe zonder veel kwel en zorgen

    Opmerking van Corinne : Ik denk dat deze reactie van Irma komt, een dame van ons hobby-clubje.

  2. Corinne voor u en uwe man, ook het allerbeste voor het nieuwe jaar. En hopelijk gaat het nu beter voor u want je hebt u portie nu al wel gehad. Daarom een goede gezondheid ,veel hobbyplezier en alles wat ik u wensen mag xxx

  3. Hee Corina,
    Voor jou en Danny ook de allerbeste wensen voor 2017.
    Wat vervelend van je schoonmoeder. Ik heb het proces twee keer meegemaakt en het is in alle vormen aanwezig. Ik hoop dat het wat stabiliseert.
    De goede raad die je meegeeft passen wij gelukkig al toe. Wij zijn net terug van ruim 3 maanden reizen met de camper 🙂
    Veel sterkte met alles.
    Liefs Karin.

Geef uw reactie

